۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 509805

مشهد- رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد اظهار داشت:امسال سال آرامی برای آجیل شب عید پیش‌بینی می‌شود و هیچ گونه کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

آجیل شب عید افزایش قیمت حبابی ندارد

فاطمه معتمدی: علیرضا ارزانی ممقانی در گفت‌و گو با خبرنگار ما افزود:به دلیل بارندگی‌های خوب سال گذشته خروجی محصول سردرختی خوب بود و در هیچ یک از اقلام آجیل شب عید به جز بادام هندی کمبودی وجود ندارد.

کاهش ۵ تا ۱۵ درصدی

وی با اشاره به اینکه آجیل، امسال افزایش قیمتی نداشت،اضافه کرد:در برخی از اقلام مانند تخمه ژاپنی نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش قیمت داشت و در خصوص سایر اقلام در مجموع بین پنج تا ۱۵ درصد کاهش قیمتی را تجربه کرد؛ لذا مردم امسال راحت‌تر،با قیمت و کیفیت مناسبت‌ترآجیل شب عید را می‌توانند تهیه کنند.

وی با اشاره به کمبود بادام هندی تصریح کرد:این کمبود به دلیل ممانعت وزارت جهاد کشاورزی برای واردات این محصول با این توجیه که این قلم کالای لوکس است،ایجاد شد و آنچه اکنون در بازار وجود دارد از سال گذشته است؛ لذا در کنار کمبود شدید، نرخ این قلم نیز با افزایش ۷۰ درصدی مواجه شد.

وی با بیان اینکه اصل بادام هندی مربوط به برزیل و آفریقا است، گفت: با این حال کار ۹۰ درصد فراوری این قلم از آجیل توسط کشور هند انجام می‌شود.

فروش بارهای اصلی

نماینده اتاق اصناف ایران درباره تغییرات قیمتی بازار آجیل شب عید بخصوص در روزهای باقیمانده تا پایان سال تصریح کرد: از هم اکنون کار فروش آجیل و خشکبار توسط عمده فروش و بنکداران آغاز شده و تقریباً بارهای اصلی به فروش رسیده و خرده فروشان جنس را گران نخریده‌اند.

افزایش طبیعی ۱۵ درصدی

ممقانی ادامه داد: البته با توجه به اینکه طبق روال هر ساله مردم خرید آجیل را به روزها و حتی ساعات پایانی اسفند ماه موکل می‌کنند و همین مسأله قیمت را به دلیل افزایش تقاضا گران‌تر می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه بازار آجیل شب عید امسال به هیچ عنوان افزایش حبابی قیمت نخواهد داشت، یادآور شد: سقف افزایش قیمت در اوج خرید ۱۰ تا ۱۵ درصد آن هم به دلیل افزایش یک باره تقاضا است.

ارزانی به مشتریان خرید آجیل شب عید توصیه کرد: از ۱۰ روز مانده به پایان سال خرید اقلام آجیل را شروع کنند تا در آرامش و خلوتی فروشگاه‌ها، آجیل و خشکبار مورد نیاز شب عید را با قیمت مناسب‌ترخرید و تهیه کنند.

بازار کم رونق

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد درباره رونق بازار آجیل و خشکبار این کلانشهر تصریح کرد: در مجموع بازار کم رونق است بویژه در مقایسه با چند سال گذشته بسیار کم رونق شده است.
وی با اشاره به رکود درآمدی حاکم بر کشور اضافه کرد: این مسأله سبب شده است توان درآمدی مردم در خرید اقلامی مانند آجیل کاهش یابد در حال حاضر بازار آجیل نسبت به سال گذشته با ۳۰ درصد کاهش فروش مواجه شد و در مقایسه با دوسال قبل بازار با کاهش بیش از ۱۰۰ درصدی در فروش آجیل مواجه شد.

وی ادامه داد: برای روزهای پایانی سال هم کاهش فروش پیش بینی می‌شود هر چند وضعیت کمی بهتر شده است.

۱۲۰۰ واحد و ۲۸۰ کارگاه

ممقانی شمار واحدهای فروش آجیل دارای مجوز از اتحادیه در مشهد را ۱۲۰۰ در کنار ۲۸۰ کارگاه فرآوری و تولید آجیل اعلام کرد و اذعان داشت: مشهد به دلایلی از جمله وجود زائران میلیونی بیشترین حجم مصرف آجیل در کشور را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر ساخت بزرگ‌ترین شهرک تولید و فرآوری آجیل و خشکبار خاورمیانه در این کلانشهر در دست احداث است.

وی درباره شمار واحدهای فاقد مجوز آجیل فروشی در مشهد که بویژه در روزهای پایانی سال رشد قارچ گونه دارند، گفت: شمار واحدهایی که بدون مجوز از اتحادیه در حوزه آجیل کار می‌کنند، بسیار زیاد است.

به گفته وی خلأهای قانونی باعث شده گاهاً تعداد واحدهای غیرمجاز با مجوزدارها نیز برابر باشند.

ارزانی با اشاره به اینکه فروش آجیل کهنه، رنگی و پر نمک از جمله تخلفات واحدهای بدون مجوز و فروش آجیل در کنار خیابان است، گفت: موضوع آزار دهنده دیگر بحث تداخل صنفی است به طوری که هم اکنون فروش آجیل درواحدهایی از جمله قنادی،زعفران فروشی،عطاری و سوپر مارکت‌ها انجام می‌شود در حالی که غیرقانونی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.